Taki 183: Ο Ελληνοαμερικανός που άρχισε το «ταγκάρισμα»! – Έγραφε με μαρκαδόρο στο μετρό της Νέας Υόρκης.

taki 183 o ellhnoamerikanos pou arxise to taggarisma

Το «ταγκάρισμα» άρχισε από έναν Ελληνοαμερικανό που έγραψε με μαρκαδόρο στο μετρό της Νέας Υόρκης. Το δημοσίευμα των New York Times για τον Taki 183 τον έκανε διάσημο και άνοιξε τον δρόμο για το σύγχρονο γκράφιτι.

Η δεκαετία του ’60 έφτανε στο τέλος, όταν άρχισε το κίνημα της υπογραφής στους τοίχους με μαρκαδόρο από κάποιους νέους που ζούσαν στις φτωχές συνοικίες των μεγαλουπόλεων των ΗΠΑ. Αυτοί έγραφαν το ψευδώνυμο τους και τον αριθμό της οδού που έμεναν. Η πράξη αυτή ονομάστηκε tag δηλαδή ετικέτα.

to dimosieuma twn New York Time gia ton Taki 183
21 Ιουλίου 1971: Το άρθρο των New York Times “Taki 183” Spawns Pen Pals!

Οι New York Times αφιέρωσαν ένα άρθρο τον Ιούλιο του 1971 σε έναν από τους πρωτοπόρους αυτού του κινήματος.

Πρόκειται για έναν Ελληνοαμερικανό από το Μανχάταν που υπέγραφε ως Taki 183, υποκοριστικό του Dimitraki (το όνομά του είναι Δημήτριος Σπυρόπουλος). Επηρεασμένος ο ίδιος από τον Julio 204, ο οποίος υπέγραφε μόνο στη γειτονιά του, έβαλε την υπογραφή του σε υπόγειες διαβάσεις, σε τοίχους του Broadway, στο JFK, στο Κονέκτικατ και αλλού.

Στο εγχείρημα αυτό τον ακολουθούν οι Joe 136, Barbara 62, EEL 159, YANK 135 και άλλοι, την στιγμή που παίρνει αξιοθαύμαστες διαστάσεις και μετατρέπεται σε κοινωνικό κίνημα.

Κατά την διάρκεια της δεκαετίας αυτής που ονομάστηκε «The I decade» (η δεκαετία του εγώ), οι «τάγκερ» εξελίσσονται και πολλαπλασιάζονται. Αρχίζουν να χρησιμοποιούν σπρέι, να καλύπτουν μεγαλύτερες επιφάνειες με χρώματα και σχέδια και οι δημιουργίες του καταλαμβάνουν όλη την Νέα Υόρκη. Σχεδιάζουν πλέον πρόσωπα από κόμικς, φανταστικά τοπία, πολύχρωμα γράμματα διαφοροποιώντας ο καθένας το στυλ του από του άλλου.

ergo tou taki 183

Το κίνημα αυτό έγινε η φωνή για όλους τους νέους που δεν μπορούσαν να ενταχθούν στην κοινωνία. Η κυβέρνηση μεταφράζει την καλλιτεχνική αυτή έκφραση ως εκδηλώσεις βανδαλισμού και τις καταστέλλει. Όμως, το νέο μέσο έκφρασης έχει ήδη εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο, με την Γερμανία, Ολλανδία και Γαλλία να είναι οι πρώτες που το φιλοξενούν.

dimitrios spyropoulos taki 183
O Dimitrios Spyropoulos, a.k.a “Taki 183” σε πρόσφατη φωτογραφία!

Το έργο τους αναγνωρίζεται από ειδήμονες και τους αναθέτουν πρότζεκτ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτέλεσε ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά που σε ηλικία 17 ετών πρωταγωνίστησε την δεκαετία του `70 σχεδιάζοντας με σπρέι στο μετρό της Νέας Υόρκης με την υπογραφή SAMO. Ο Μπασκιά κατόρθωσε να επιβληθεί με τα έργα του διαγράφοντας μια θαυμαστή καριέρα απαριθμώντας εκθέσεις σε Ευρώπη, Αμερική, Αφρική αλλά και εξώφυλλα σε περιοδικά.

Ο Μπασκιά πέθανε σε ηλικία 27 ετών από υπερβολική δόση ναρκωτικών.

ergo tou zan michel baskia
Έργο του Ζαν Μισελ Μπασκιά!